Seuran vuosikokouksessa palkitut

Seuran vuosikokouksessa palkittiin Juha "Roope" Flinkman ja Jouni Polkko seuran pronssisella ansiomerkillä ja koko Badewanne-ryhmä seuran standaarilla.

Virallinen myöntämislause kuului: Tunnuksena pitkään jatkuneesta ansiokkaasta toiminnasta vedenalaisen kulttuuriperinnön tunnettavuuden ja saavutettavuuden edistämisessä Suomen meriarkeologinen seura on päättänyt kunnioittaa työtänne seuran pronssisella ansiomerkillä. Tämä on kuitenkin molempien kohdalla varsin vaatimaton ja yliytimekäs ilmaisu. Herrathan ovat Badewannen perustajajäseniä ja näin tuottaneet tietoa syvyyksistä jo kolmisen kymmentä vuotta! Kollegansa luonnehtivat heitä "koko touhun primus motoreiksi" eli kelpaavat esikuviksi niin nuoremmille kuin vähemmän nuorille harrastajille.

Badewanne on semantiikkansa mukaisesti ottanut varsinaiseksi asiakseen Itämeren sotahylkyjen etsimisen ja tunnistamisen sekä ennen kaikkea julkaisemisen, jonka tuloksia olemme saaneet ihailla kansainvälisen tason National Geographic ohjelmissa. Jouni ja "Roope" ovat kuitenkin aidolla ja ennakkoluulottomalla tutkija-asenteella ottaneet vastaan mitä tulee eli myös vahingossa löytyneet historialliset puuhylyt kuten Kasuunin hylky, Huis de Varmelo tai "Fluitti" ovat päässeet osaksi niiden arvon ymmärtäneiden vapaaehtoisten tutkimustoimintaa.

Badewannen sukeltajien tekniikkasukelluskokemus ja -varustus on ollut keskeinen tekijä tekniikkasukellusharrastuksen kehittymisessä Suomessa ja mahdollistanut näiden syvemmällä sijaitsevien hylkykohteiden tutkimuksen. Toivottavasti heidän esimerkkinsä johdattaa yhä uusia tekniikkasukeltajia meriarkeologian pariin, jotta saamme kattavasti tutkittua kaikkialla vesialueillamme sijaitsevat hylyt niiden syvyydestä riippumatta.

Seuramme kiittää vielä kerran tarkoituksemme pitkäaikaisesta ja edelleen jatkuvasta edistämisestä ja toivottaa menestystä myös jatkossa.