Vidskär 1 (Parainen) MVID#2284

Vidskärin hylky vaikuttaa olleen ehkä noin 15 m pitkä, havupuusta rakennettu limisaumainen purjealus, joka on upotessaan ollut painolastissa. Aluksesta nostettu esineistö on ajoitettu 1300-1600-luvulle ja alustava radiohiiliajoitus 1300-luvulle. Aluksen jäänteet ovat kahdessa osassa: painolastikivikasan alla noin 11-12 m. syvyydessä sekä irrallisina lankkuina ja mm. ankkuripeli noin 25 m. syvyydessä.
Sijainti (WGS84) ja viimeisen tarkastuksen päiväys: 
Lat: 59° 54.8640' N, Lon: 21° 27.7191' E // 5. heinäkuuta 2024
Syvyys & pituus & suunta: 
11-25 m, noin 16m, kolisuunta noin 100°/280°
Tutkimusryhmä ja raportoija: 
Topi Sellman ja Markku Luoto

 

Sijainti kartalla suhteessa muihin muinaisjäänteisiin

 

Suoritetut tutkimustoimenpiteet

Tutkimuksen tarkoitus oli Suomen meriarkeologisen seuran keräämän Itämeren hylkyjen 3D-ontologian täydentäminen. Hylky paikannettiin GPS:n ja Kyppi.fi-palvelun koordinaattien avulla, jotka osuivat suoraan hylyn matalampaan osaan. Hylkyalueen aluerajaus kattaa hyvin myös syvemmän osan rakenneosat. Hylkyaluetta tutkittiin viistokaikuluotaamalla sekä sukeltamalla ja vain kajoamattomin menetelmin näkyvyyden ollessa erinomainen. Hylkyä kuvattiin 4k videolla (Topi Sellman) ja 4k & FHD stereovideolla (Markku Luoto). Kuvaus suoritettiin rakenneosien ja artefaktien kohdilla alle metrin etäisyydeltä, mikä tarkoittaa, että kuvan erottelukyky on parempi kuin ihmissilmän vastaavalta etäisyydeltä. Osat yhdistävää pohjaa kuvattiin 2-3m. etäisyydeltä. Painolastikasan koillispuolella olevasta isommasta rakenneosasta (annotaatio #9) otettiin pieni vuolunäyte radiohiiliajoitusta varten, jonka tulokset näkyvät oheisessa kuvassa. Lisäksi havainnoitiin yleisesti puumateriaalin laatua ja rakenneosien kiinnitysmenetelmiä. Koko hylkyalueesta tehtiin 3D-malli, jossa on yhteensä 10 091 kuvaa ja joista muodostetussa 3D-mallissa on yli 30 miljoonaa monikulmiota, kooltaan noin 1,8 GB. Sketcfabiin ladattu versio jouduttiin pienentämään noin neljännekseen täydestä tarkkuudesta. Tällä sivulla olevat kuvat on poimittu Luodon ja Sellmanin kuvaamasta 4k materiaalista. Kaikki lähdemateriaali ja tulokset löytyvät yllä annetusta "tutkimusaineisto"-linkistä.

 

Kohteen kuvaus

Pohjan syvyys on matalimmassa osassa noin 11-12 m. ja syvimmät jäänteet löytyivät noin 25 m. syvyydestä. Hylky on pahoin hajonnut ja sen ainoat säilyneet kokonaisuudet lienevät painolastikivien alla. Painolastikasa on lähes itä-länsi suuntainen, mutta siitä ei erotu mitään, minkä perusteella voisi päätellä kumpi pää on keula ja kumpi perä. Painolastikivien välistä pilkistää muutamia kaarien päitä sekä lankkuja. Painolastin alta on havaittavissa puisia rakenneosia noin 15 m. matkalta. Hajallaan olevista rakenneosista voidaan varmasti tunnistaa vain ankkuripeli (annotaatio #5) ja pohjatukki (annotaatio #6) sekä mahdollisesti keula/perävantaan pala (annotaatio #7), pumpun putken puolikas tai siitä lähtevä vesikouru (annotaatio #13) ja keulavantaan pala (annotaatio #14). Ainoa näkyvissä oleva artefakti on ilmeisesti metallinen (pronssinen?) pata (annotaatio #11). Painolastikasan koillispuolella olevasta isommasta rakenneosasta (annotaatio #9) otettu vuolunäyte vaikuttaa havupuiselta, vuolujäljen ollessa vaalea.

 

Aiemmat tutkimukset

Hylky löytyi irtolöytöjen (kaksi pronssista kolmijalkapataa, SMM62003: 1 ja 2) nostopaikkaa tarkistettaessa vuonna 2003 (raportti). Kohteella tehtiin lähinnä pintapoimintaan verrattavissa oleva koekaivaus vuonna 2007 (raportti), jolloin löytyi myös prossinen kannu (SMM82007). Hylkykohteesta nostetut esineet löytyvät Finnasta em. tunnuksilla:

Lähikuva padoisssa olevasta valumerkistä

Mielenkiintoista on, että ehjemmän padan (SMM62003:1) sisäraunasta löytyy samanlainen valumerkki, kuin vielä hylkykohteessa olevasta padasta. Tuossa toisessakin jo nostetussa padassa (SMM62003:2) löytyy samasta paikasta fragmentti, joka viittaa siinä olleeseen samanlaiseen merkkiin. Tästä voitaneen päätellä, että kaikki kolme pataa on valettu samassa paikassa.

 

Alustava tulkinta

Alustava tulkintamme on, että kyseessä on vanhan limisaumaisen purjealuksen hylky. Puuaineksen erodoitumisen ja rautaosien täydellisen korrodoitumisen perusteella on hyvin todennäköistä, että hylky on ollut uponneena yli 100 vuotta eli kyseessä on kiinteä muinaisjäänne. Lisäksi, kuten viereisestä AMS-ajoituksen tulkinnasta voi havaita, alustava ja poissulkeva AMS-radiohiiliajoitus sijoittaa hylyn puumateriaalin vahvasti (yli 90% todennäköisyydellä) 1300-luvulle - mahdollisesti jopa sen alkupuolelle.  
Materiaalin tulkinta on vielä kesken, mutta hylyn varsin ehjältä vaikuttava kölilinja lienee noin 15 m pitkä. Tosin sen ollessa hiekkapohjaan hautautuneena, kyseessä on vain karkea arvio. Painolastikivien välistä pilkistävien kaarien perusteella ei voi juurikaan tehdä valistunutta arviota aluksen tyypistä, mutta alarinteestä löytynyt portaittainen pohjatukki viittaa limisaumaiseen alukseen. Vuolunäyte ja vaalea vuolujälki viittaavat havupuusta valmistettuun alukseen. Ankkuripelin koko viittaa pienempään alukseen ja tuo mieleen alustavasti 1400-luvun lopulle ajoitetun Jussarö-VI hylyn vastaavan. Alarinteestä löytyy niin ikään lankun kappale, joka on yli 60cm leveä.
Havupuumateriaali ja limisaumainen rakennustekniikka viittaa mielestämme pohjoisen Itämeren laivanrakennusperinteeseen, mutta tämä alustava tulkinta saattaa muuttua, kun aluksen puumateriaalista saadaan jatkotutkimuksissa näytteitä luonnontieteellisiä alkuperäanalyysejä varten.
Jos 25 m. syvyydessä olevat rakenneosat osoittautuvat tammisiksi, niin on syytä pohtia kuuluvatko ne samaan hylkyyn.

 

Hylyn 3D-malli

 

Kuvia hylystä (kuvat saa suurennettua klikkaamalla niitä oikealla hiirennäppäimellä ja valitsemalla "avaa uudella välilehdellä)

Ankkuripelin tukki Pata ylhäältä Pohjatukki Tiiliä ja painolastikiviä
Erikoista materiaalia Porrastettu kaaren pala Perä/keulavantaan osa? Painolastikivet sukeltajan silmin

 

Viimeisin muokkaus 20.8.2024

Sivun historia PDF-tiedostoina:

- 08-08-2024 versio

- 15-08-2024 versio

- 20-08-2024 versio

- 22-08-2024 versio

- 31-10-2024 versio